02 augusti 2014

Berlin, del 2

En tur med rundtursbuss var ett bra sätt att upptäcka
Berlin på. Men att komma ihåg vad alla byggnader 
var för något... Men detta tror jag var riksdagshuset.

Här bor presidenten, som inte har någon direkt makt, men är
han i krokarna så skall flaggan vara i topp. Vilket inte var
fallet denna dag. Det var den däremot dagen där på.

Det är Siegessäule, ett monument över vunna krig.

Och på tal om krig... Ni kan väl nästan ana vems arkitekt
som ligger bakom dessa gatubelysningar?

Här Charlottenburgs Slott från 1695. 

Och Olympiastadion som började byggas 1934 och
stod klar till OS 1936.

Messe Berlin med en huvudbyggnad från 1937. Man kan
väl säga att stilen på dessa byggnader är ganska talande 
för en viss, mindre trevlig, period?

Funkturm har samma konstruktion som Eiffeltornet.
Den 22 mars 1935 sändes världens första reguljära
TV-program ut från tornets topp.

Lite halvläskig staty intill utställningen med rester 
av muren. Undrar var resten tagit vägen? 
Krigsskada?

Här ett av muséerna på Musei-ön.

Ståtlig skulptur i ett av muséernas trädgårdar.

Och här Fernsehturm, Berlins TV-torn i forna Öst-Berlin.
Vi bodde i det höga hotellet i bakgrunden. Det hade glas-
väggar till toaletten...

11 kommentarer:

Anneli sa...

Har aldrig varit i Berlin faktiskt, nu fick jag se lite hur där ser ut.
Imponerande byggnader, men inte så vackra precis.........

Ha en fin dag,
kram Anneli

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Glasväggar till toa, hmmm....Säkert modernt men lite skumt. Har en väninna som är väldigt förtjust i Berlin, jag har aldrig varit där. Roligt och se dina bilder.
Kramar/AM

Hanna sa...

Fina bilder från Berlin. Har varit i Berlin, men det var länge sedan nu, några år efter murens fall.
Florida är den vinter semester även vi planerar, men får se hur det blir. Vi tänkte flyga till Fort Lauderdale.
Ha en fin dag!
Hanna

Gunillasljusglimtar sa...

Jättefina bilder,har varit i berlin också fast många år sen nu.Men mycket att se på:) Kram o tacka för titten hos mej! ♥ Gunilla

Vardag och flärd sa...

Det är så roligt att komma ut och se andra städer och platser! Har bra varit i Berlin en kortis men för övrigt är jag mycket förtjust i Tyskland - och det är så nära.
Ha det nu bra och jobba inte ihjäl dig, vännen!
Kramar Eva

Lily sa...

Härliga bilder från Berlin. Kul att se. Längesedan jag var där. Innan muren revs var det.
Ha det gott!
Kram Lily

http://hannafialotta.blogg.se sa...

Vackra byggnader!

Melody and M.E sa...

Aldrig varit i Berlin, men kanske dags att ta sig en tur dit! Men det är ju det där med hundvakt… kan man hoppas på att Berlin är en hundvänlig stad?
Önskar dig en fin fortsättning på veckan.
Kram M.E

Black Iris sa...

Inte heller jag har varit i Berlin. Vi fick en trevlig guidning av dig nu..

Kram Maidi

Marie maräng sa...

Kul och se bilder från Berlin.. dit har jag aldrig varit!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie

Snäckskalsdalen. sa...

Lite intressant med Tysklands president, man, dvs jag, vet aldrig vad han heter, en så anonym människa eller också är det jag som inte hänger med.
Kul att se alla byggnader!
Hur är det annars, bara bra hoppas jag!
Stor kram