21 september 2013

Recept på Fröknäcke.


Några av er har frågat efter receptet på fröknäckebrödet
så här kommer det:

Fröknäcke (2 plåtar)

3,5 dl grov spelt
3,5 dl små havregryn (jag använde vanliga)
1,5 dl sesamfrön
2 dl solrosfrön
1 dl linfrö
1 dl kruskakli
1 tsk salt
7 dl ljummet vatten
1,5 dl hackade valnötter

Sätt ugnen på 190 grader.
Blanda alla ingredienser i en skål till en grötaktig
konsistens.
Fördela degen på två plåtar med bakplåtspapper på.
Degen skall vara så tunn som möjligt. Använd händerna,
gärna lite fuktade med vatten.
Grädda i 10 min.
Ta ut plåten och ruta upp med pizzaskärare.
In i ugnen på nytt, nu i 30 min.
Torka sen knäckebröden i ugnen på 100 grader i 30 min
med luckan på glänt.
Lägg på galler att svalna.

Jag bytte ut lite solrosfrö mot pumpakärnor. Hoppas at
ni kommer att tycka om det!

Ha en fin helg!

8 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Åh, måste göra, detta är inte riktigt samma som jag brukar göra så nu blir det spännande vilket som är godast!
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättebra att du la ut receptet, jag ska prova och göra det.
Kramar
AnnaMaria

OlgaA sa...

Har funderat flera gånger att baka knäckebrödet... Det är nog dags snart.. Tack för receptet!

kram/Olg@

OlgaA sa...

Har funderat flera gånger att baka knäckebrödet... Det är nog dags snart.. Tack för receptet!

kram/Olg@

OlgaA sa...

Har funderat flera gånger att baka knäckebrödet... Det är nog dags snart.. Tack för receptet!

kram/Olg@

House and Garden by Bia sa...

Tack för receptet.....och snygga naglar har du också fixat till såg jag;))......
Ha en fin dag!
Kram bia

NinaH sa...

Spännande recept! Tack!
Sparat!
Måste jag prova!!

Älskade pion sa...

Mums vad gott det såg ut,tack för receptet.Ha en fin vecka.Kram Ulrika