01 augusti 2013

Ett par dagar på Rügen...

Första dagen hade vi mulet och regnet hängde
i luften. Vi beslöt oss för att besöka Göhren.
En mysigt by i kuperad terräng. Här har vi knallat
utför backen till strandpromenaden.

Efter middagen på vårt pensionat åkte vi till Sellin. Där 
fanns denna fina byggnad som jag tror kan ha varit ett 
kallbadhus förr i tiden. Fint var det!

Dag nummer två sken solen och vi åkte till Prora,
inget trevligt ställe precis, "Kraft durch Freude", men intressant
att ha sett. 4,5 km hus av denna typ, helt övergivna sen,
ja ni vet... I denna ände finns numera ett ungdomshärbärge, café 
och en utställning som visar olika typer av hjälpmedel folk 
använt när de försökt att fly Östtyskland.

Efter det åkte vi till småmysiga Bergen, Rügens största
stad så vitt vi förstod. Den gamla stadskärnan låg uppe
på en höjd där torget var själva navet.

På tillbakavägen svängde vi in i Binz där de har en
väldigt fin strandpromenad. Och solen sken så skönt
på oss! Det var en väldigt fin miljö här. Lite sekelskiftes-
aktig. Och ja, då pratar jag förra sekelskiftet vad klart! =0)

Tillbaka till pensionatet och middagen. Här är 
utsikten från vårt rum. Lantliga omgivningar!

På kvällen blev det en promenad i omgivningarna
och vem dök upp då om inte "Razende Roland" i
full karriär! Det blev verkligen en höjdpunkt på
den spontanpromenaden efter maten!

Borta bra med hemma bäst...

13 kommentarer:

Hanna sa...

Hej!
Jag har en liten fråga på min blogg, hoppas att du kan hjälpa mig med den.
Kram
Hanna

Fågel Blå sa...

Vilka härliga semesterbilder från dej,
tusen tack för din goa kommentar på min blogg!
Kramar Kathrine

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så mysigt ni bodde, alltid roligt och göra en resa.
Ha det gott
Kramar
AnnaMaria

Blommiga Rutan sa...

Så fint det ser ut! (ja, inte Prora då förstås).
Ser ut att ha varit ett trevligt pensionat.

Fortsatt bra sommar
Kram Anncathrine

Med en doft av lavendel sa...

Där var vi för 3 år sedan älskar detta ställe, med alla vackra hus med sekelskiftes karaktärer.
kram Annika

House and Garden by Bia sa...

Säkert en intressant resa...fina bilder;)
Ha det gott!
Kramisar bia

Hanna sa...

Tack för Loppis tips inne på min blogg, jag blev verkligen glad.
Kram
Hanna

Elna sa...

Fina bilder och ja där är lite speciellt. Första bilden är ett kallbadhus för fint folk som behövde vila ut hmmmm.

Kramen

Vardag och flärd sa...

Vännen, det är i Binz jag är på spa varje höst, det är underbart! Men i år kanske vi väljer Timmerdorfer strand (tror det heter så), vi har inte bestämt än.
Ha det fint!
Kramar Eva

Solglitter sa...

Så spännande resa du gjort och så vackra bilder därifrån :)
Tack för titt och kommentar hos mig :)
Jag följer dig nu och återkommer gärna hit igen.
Önskar dig fortsatt fina sommardagar.
Kram Lollo

Anette Ryan sa...

Vilket fint badhus. Det ser lite ut som ett miniatyrhus som en fågelholk eller något, en tjusig sådan men ändå.
De där längorna av höghus ser verkligen trista och deprimerande ut. Kan verkligen inte varit kul att leva där.
Kram Anette

Hobbykällaren sa...

Tack för reseskildringen, ni verkar ha haft en riktigt trevlig resa, mycket sevärt...hmm,kanske nå´n gång att det blir av..
Kram Kerstin

Jenny sa...

Hej Vännen!
Åh vilka fina bilder från er resa, ser jättemysigt ut:)

Vi kom hem från Danmark idag, vi tog en övernattning på The Reef i Frederikshavn, innan dess var vi 2 dagar i Malmö. Skönt med en liten mini-semester. Lite orolig för katterna var jag, de var ju ensamma hemma under tiden men de verkar ha klarat sig bra:) Gösta o Diesel är ju ute mest hela tiden ändå och så hade vi bunkrat upp med en massa mat o vatten.

Jag hann inte se ditt mail innan jag gick på semester, får läsa det när jag börjar jobba igen på måndag.

Ha en skön helg!

Kraam Jenny