22 maj 2013

Släktklenod...

Jag måste bara visa er vår släktklenod. Detta är 
min Mormors dopklänning från 1919.

Hon var såpass sjuk när hon föddes så man visste
inte om hon skulle klara sig. En sköterska gav sig ut
och köpte tyg och spetsar. Gammelmormor sydde 
och grät, sydde och grät när hon skapade klänningen 
till sin förstföddas nöddop.

Allt gick dock väl och Mormor blev 91 år. Dop-
klänningen finns kvar, skör och ömtålig men den
används fortfarande. Om ett par veckor skall ett
fjärde barn i den fjärde generationen döpas i den.
Det finns ett band till den med alla namn på barnen
som döpts i den. Jag tror det var 16 stycken nu.
Det är så roligt att vi har den och den betyder
mycket för oss alla.


13 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Men så fin!

Och vilken historia med den och vilken kanonmormor det blev av det lilla pyret! Härdad från början....Jag blev lite rörd av din fina text.

Klänningen är helt bedårande söt! Då är du också döpt i den!

Huvudvärk, ajajaj, ibland straffar det sig när man har roligt. Hoppas det är bättre nu!

Kramar Agneta

♥ Carina ♥ sa...

Vi har också en dopklänning som går i arv. Jag var det första barnbarnet som döptes i den sedan mina kusiner. Min dotter var det första barnbarnbarnet och sedan mina kusiners barn :)
Kram

Anette Ryan sa...

Så fin och vilken historia den kommer med.
Jag har en liknande fast den är "bara" sedan 1965. Min mamma sydde den och jag och min syster döptes i den samt två av våra sysslingar som fick låna den, vet faktiskt inte varför jus de fick låna den. Jag ska nog ta och fråga henne om hon nu minns varför?! Men sedan har jag också döpt mina tjejer i den och allas namn finns broderade på fållen.
Det är så kul att ha en sådan släktklenod tycker jag också.
Kram anette

Vardag och flärd sa...

Vännen, vilken vacker dopklänning, vilket arbete och allt handsytt! En verklig klenod! Förstår att du har ärvt de händiga fingrarna av din mormorsmor.
Jag skulle gärna ha en sådan dopklänning till mitt nya lilla barnbarn, ska se om jag hittar nåt bra mönster och fint tyg, spetsar har jag. Så roligt det skulle vara.
Ha det riktigt fint, vännen!
Kramar Eva

Änglarum sa...

Hejsan! så bedårande fin dop klänning ♥ och vilken fin historia,som trots allt slutade väl..roligt när så många barn har fått använda den! tack för kommentaren hos mig :) jodå jag har visat bilden innan! men nu blev det upp till bevis..:)) kram Jessica

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så vacker den är, sagolikt fina spetsar. Och så många minnen, roligt att den fortfarande används.
Kramar
AnnaMaria

Marie maräng sa...

Men så rörande historia bakom denna vackra dopklänning!

Förstår att den betyder mycke för er!

Önskar dig en härlig helg!
Kram Marie

Nyanser av vitt sa...

Så vacker den är. Vilka fina armband du har gjort nu igen vännen. Tur att du skrev det där om låset. Har tänkt köpa såna men nu vet jag att de är dåliga.
Kram Agneta

Elna sa...

Vilken vacker dopklänning som följer generationerna. Ha en fin kväll.

Kramen

underbarahem sa...

Vilken underbar dopklänning!
Kram Birgitta

Elsa och Helena sa...

Vilken fantastisk historia den dopklänningen har. Tur fler små barn fick döpas i den:)

KRAM Helena

Lilla Rummet sa...

Så vacker dopklänning, och spetsen är så ljuvligt vacker.
Ha en fortsatt fin vecka.
Kram Britt

Tidevarf sa...

Vilken vacker dopklänning och vilken historia den bär med sig.

Kram
Anneli