04 november 2012

Rom, del 3.

Idag känner jag för lite sol och värme så varför inte göra
ett återbesök i Rom? Sista dagen där på vår resa i juli i
år var vi vid St Peterskyrkan i Vatikanstaten.
En imponerande byggand som vi även passade på att gå
in och titta i. Det var bara för mig att sänka shortsen i
midjan så att de blev lite längre över knäna... Många som
kom baraxlade och med alltför bara ben fick lämna
köerna som ledde in i kyrkan. Vi fick även gå genom
kontroller likande dem på flygplatserna. Jag visar inga
foton inifrån kyrkan idag för jag vill ha ljus!

Framför kyrkan finns Petersplatsen som är delvis
omsluten av dessa kolonnader. De består av fyrdubbla
rader av kolonner som ger tillträde till platsen men ändå
skärmar av den.

En vacker fontän med svalkande vatten i hettan. Som
ni ser på fotot så gick vissa med paraplyer/parasoller
för att skydda sig mot solen. Jag tror vi hade runt
35 grader i skuggan den dagen.

När Petersplatsen skapades fanns redan denna obelisk
där. Den har tillhört en antik cirkus på platsen. Visst
låter det spännande?!
Hoppas att ni känt lite, lite av sol och värme genom
mina foton!

16 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

härligt med lite värme nu...kramis semlan

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tackar för solen och den blå himlen och värmen! Och vilka fantastiska byggnader. Härligt med reseminnen.
Kramar

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för rundturen i Rom, det var fina bilder. Och jag kan lätt tänka mig hur varmt och gott ni hade det.
Kramar
AnnaMaria

Gunillasljusglimtar sa...

Åh ja det gjorde jag! tack för turen! Hoppas du får njuta av gl
åmiga Sverige idag då! Nu kalas på g Kram Gunilla

Hanna sa...

så fina bilder från Rom. Det är en av mina drömmar att få komma dit någongång.
Ha en fin söndagskväll!
Kram
Hanna

Anna smyger in.. sa...

Underbart..jag älskar den eviga staden..det är som att vandra i en historiebok. Petersplatsen är mäktig..och kyrkan kolossal..tänk när jag var där sist kom jag precis när påven visade sig..:)då var det lite fler än många som trängdes på platsen. Jaaa jag känner värmen..mmmm...

katha´s kortmakeri sa...

Vacker plats och vackra bilder,tack!
Ha de gott!
Kram Katha

Vardag och flärd sa...

Tack för att du visar! Har aldrig varit i Italien och jag undrar om jag kommer dit nån gång.
Ha en fin ny arbetsvecka utan alltför stor arbetsbörda!
Kram Eva

Anette Ryan sa...

Rom är verkligen en fantastiska stad. Var där med min blivande man redan 2003 när han kom på sommarbesök till Europa och vi resta runt där. Det var tider det ;)
Kram Anette :-)

♥ Carina ♥ sa...

Så kul att läsa!
Jag hoppas besöka dessa platser till våren :)
Kram

Torpliv sa...

Fantastiska bilder! Nu längtar man verkligen efter lite sol och värme.
Ha en bra dag!
Kram Petra

Sari sa...

Åh, vad härligt med sol och ljus!!
Tack för den stunden!
Ja, inte är det så värst roligt ute nu i november... Grå, gråare, gråast...
Men vi får hålla ut! Snart är det första advent!!
Hoppas allt är bra med dig!
Kram Sari

Annes vita rum sa...

Har varit där,en favorit som jag gärna återvänder till.Ha de gott..kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fantastiskt härligt det ser ut! Man behöver kika lite på sådana bilder nu när det är så mörkt här hemma...
Vi var i Italien för ett par år sedan, men inte i Rom, men jag vill gärna åka dit :)
Kram
Marie

Black Iris sa...

35 grader i skuggan hade varit lite väl häftigt för mig men dina bilder njuter jag av..

Kram Maidi

Hanna sa...

Ha en bra dag
Kram
Hanna