22 juli 2012

Recept...


En våffla eller fler sitter aldrig fel. Det slank ned några stycken

i fredags kväll. Men det är inte det receptet ni skall få utan på en
rätt jag lagade i onsdags kväll.  =0)


Fläskfilépanna


Ingredienser

Fläskfilé ca 1 kg
1,8 kg fast potatis
1 röd paprika
1 gul paprika
2 rödlökar
7-10 champinjoner
3 Tomater
1 burk fetaost (tärnad)

Marinad:
1-1½ dl olivolja
3-4 pressade vitlöksklyftor
1-1 ½ tsk sambal oelek
2 msk soja

Gör så här

Skär fläskfilén i mindre bitar och lägg i marinaden i några 
timmar.
Smörj en långpanna. Klyfta potatisen och täck en långpannan 
med den.
Salta.
Ställ in i ugn 220 grader i ca 10 min.

Strimla under tiden paprikorna och skiva tomater, klyfta lökar 
och champinjoner .
Ta ut långpannan och strö fläskfilén över potatisen. Ta även 
med marinaden.
Lägg på paprikorna, champinjornerna och löken.
Överst lägger du skivade tomater och fetaosten.
Ställ in i ugnen igen i ca 35 - 40 min. (Ev. kan man behöva

slå av lite vätska mot slutet.)

Kalla såser som är goda till:Vitlökssås:
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonnäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk italiensk salladskrydda
½ pressad lime
(Smaka dig fram lite med salladskryddan.)

Senaspsås:
4 dl turkisk yoghurt
4 msk majonnäs
Ca. 3-4 tsk sötstark senap
Hackad gräslök
Smaka av mängden senap efter hand du blandar ihop såsen. 
(Jag använde fryst gräslök och det funkade bra.)

Servera med en god sallad!

Hoppas att ni kommer att gilla rätten!
(Vad är det med denna vita bakgrund som dyker upp?!!!!)

12 kommentarer:

Hanna sa...

Tack för receptet.
Så goda våfflorna ser ut.
kram
Hanna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Såna där allt i ett rätter gillar jag, låter jättegott, jag ska prova.
Kramar
AnnaMaria

♥ Carina ♥ sa...

Mmm gott! Liknar grekisk pytt i panna :)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Uuuuh, där kom dom recepten, som på beställning. Sparas och arkiveras och kommer att tillagas. Det är så bra att ha bjudrätter som inte har gått runt i den vanliga bekantsskapskretsen utan man har lite nytt att komma med. Och alla ingredienser är ju kanongoda så tillsammans måste det bli - kanongott!
Ha det nu så absolut underbart härligt!
Agneta kramar

Gunillasljusglimtar sa...

Åh va kul med recept! tack för det gumman,mmm...våfflor var längesen det' kramis gunilla

Anette Ryan sa...

Hej! Vad skönt att man är saknad ;). Det har verkligen varit fullt upp den senaste tiden plus att internettillgången inte varit så stor alls och inte heller tillgång till dator. Men nu så för en tid blir det bättre.
Våfflor är gott det står på min "vill inte missa att äta lista" nu när jag är här.
Du jag gillar dina naglar. Jag hade också sådana fram tills i januari i år. då hade jag haft dem i två års tid. det började med att jag gjorde dem inför bröllopet och sedan tyckte jag det var kul och snyggt och bara fortsatte. Men så i januari hade flera ramlat av och det var ett tag tills det var dags för att gå tillbaka och få dem gjorda. Tog bort dem själv och köpte grejer för att hålla dem fina och få dem starka igen och det gick riktigt bra. Men visst är det lite extra snyggt.
Kram Anette :)

Torpliv sa...

Lät riktigt gott, det ska jag försöka prova en dag under semestern. Gott med vitlökssås till också, det är en verklig favorit här hemma =) Tack för tipset!
Må så gott! Kram Petra

Allis sa...

Vilket spännande recept, detta sparar jag och ska prova vid nästa gästbesök.
Vilken härlig helg du haft ;)
Är ledsen att det dröjt så med din vinst, både sjukdom och förfärligt mycket att ta igen på jobbet har gjort att jag varit tvungen att prioritera annat men nu har jag bättre med tid och ska omgående få iväg några paket!
Ha en skön måndag!
Kram Allis

Änglarum sa...

Så smaskigt det lät!! och våfflan ser heller inte fy skam ut ;)) i dag stormar det,men i morgon kommer solen tror jag!! må så gott! kram Jessica

Hanna sa...

Ha en fin kväll och eftermiddag!
Kram
Hanna

underbarahem sa...

Så gott det lät, måste testa detta någon dag.

Kram Birgitta

Nyanser av vitt sa...

Låter hur gott som helst. Tack för att du delar med dig :O)
Kram Agneta