19 februari 2012

Bakning...

Något jag verkligen gillar, att både baka och äta, är Cupcakes!
Inte för att det händer så ofta men nu är det ju så att jag försöker
att gå ned lite i vikt och då är det kanske inte så bra att baka.
Nämnde för lilla Mamma att jag var sugen på att baka för ett tag
sen men att ju jag inte borde eftersom jag helst inte skall äta
så´nt nu. Då sa hon så käckt: "Du får gärna baka till mig!" Och
det var ju faktiskt ingen dum idé! Så jag satte i gång att baka
Banancupcakes.
Banancupcakes
150g smör
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl hasselnötter (som males)
1 dl blåbär

Frosting
150g vit choklad
150 g philadelphiaost

1. Rör smör, socker och vaniljsocker mjukt. Rör i ett ägg i taget.
2. Tillsätt bananerna i tunna skivor och vispa ett par minuter.
3. Vänd i siktat mjöl, malda nötter och bakpulver.
4. Fördela smeten i  12 formar, tryck ned några blåbär i varje
cupcake och grädda dem i ca. 15 min. 200 grader. Låt dem
sen svalna på galler.
Under tiden gör du frostingen. Hacka chokladen och smält
den i micron eller i vattenbad. När chokladen smält och
svalnat något rör du den krämig med osten. Låt frostingen
stelna något i kyl eller frys. Bred på när cupcakesen svalnat
helt. Dekorera med valfri dekor.

Ok, jag får väl erkänna att jag åt en cupcake... De hade
knappt svalnet men fick godkänt av Mannen i mitt liv. Han
tyckte att det var goda för de var inte så söta som de jag
bakat tidigare. Det betyget är ju helt ok. Nu ligger de, sen
någradagar, i frysen och väntar på avhämtning.  =0)

Ha en skön söndag! Nu skall jag jobba lite.

20 kommentarer:

Anna smyger in.. sa...

Cupcakes är livet..de är ju bara så vackra dessutom..ja himmel hela livet strävar vi mot kilona..men en o annan cake måste vi unna oss..:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Samma här, försöker låta bli fikabröd. Men det är ju så gott! Och man måste unna sig något lite ibland, tex en cupcake, är säker på att dom blev jättegoda.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Oh, nu blir jag sugen på en kopp kaffe och cupcake, men vet ju att dom ligger i säkert förvar tills jag kommer...............
Synd att det är en bit att åka, annars hade jag kommit direkt!!

Kramar "lilla mamma"

Nyanser av vitt sa...

Men det var väl en fantastiskt idé från din mamma.
Kramis

Lily sa...

Mmmm, va´ gott ♥

Kramar från kakmostret

Lily sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna sa...

Hej !

åh cupcakes ä mina favoriter,va goda dom ser ut.. Klart du ska ha en, det ä du värd !
Hoppas du får en fortsatt mysig söndagkväll
Kramar

Änglarum sa...

Så fina cupcakes du bakat ;0 och Grattis till din fina vinst,jätte fint halsband! kram Jessica

Fiffiga Systrar sa...

håller med, cupcakes är det roligaste man kan baka!! Tack för receptet! kram emelie och elin

Lillemor sa...

Oh vad goda det såg ut.
Det var ett recept jag inte sett förut.
Ska pröva att baka dem hemma hos mig. Maken är en riktig gottegris så han kommer att bli förtjust. Jag också om sanningen ska fram.
Ha det så gott.
Kram Lillemor

Vardag och flärd sa...

Kunde väl tro att du inte kunde låta bli att smaka!
Kram Eva

♥ Carina ♥ sa...

Vad glad lilla mammsen ska bli :)
Kram

Vita små hjärtan sa...

Mmmmmm... det lät supergott!!!!
Ha en fin kväll.
Kram Agnetha

Gunillasljusglimtar sa...

Åh mumma så gott det lät! tack goa för titten kram på dej ♥ Gunilla

Blommiga Rutan sa...

Åhh, det låter hur mumsigt som helst! Älskar banankaka så jag kan bara ana hur goda dom där cupcaken är!!!
Tack för receptet, det ska jag absolut prova!

Lägger mig som följare nu så att jag inte tappar bort din fina blogg här i den stora bloggvärlden.

Kram Anncathrine

Hobbykällaren sa...

Såklart man måste smaka på EN.Det är ju alldeles nödvändigt att kolla om de är lika goda som de ser ut!! Bra ide att baka till nån annan, för visst är det kul

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker också om att baka, både mjuka kakor och muffins och cupcakes och bröd, det är så kul och jag känner mig nyttig och jag slickar gärna ur sockerkaksbunken. Mannen min äter två kakor eller bullar per dag, varken mer eller mindre. Han är så disciplinerad, börjar jag äta kan jag inte sluta och egentligen tycker jag mer om mat än bakverk, konstigt. Och jag försöker också minska i omfång - trist.
Ditt recept verkar jättegott!
Agneta kram

Black Iris sa...

Men hur sjuttsingen kan du baka utan att slicka ur skålen och sen inte mumsa själv på härligheterna???

Kram Maidi

snojbi sa...

Mmmmm de ser smaskiga ut

Kul att du vill vara med på min bloggcandy
Lycka till
Kramis

Jenny sa...

De ser jättegoda ut dina cupcakes, lyllos din mamma som ska få äta upp dem;)

Ha en trevlig eftermiddag o kväll, själv ska jag snart iväg på ett zumbapass:)

Kraam Jenny