21 december 2011

Julstök och recept.

Här ett mörkerfoto på vår gran. Den är än rufsigare nu efter
att jag hittat Herr Randig i den ett antal gånger. Kan säga att
jag är glad att jag inte tagit in en riktig gran och prytt med mina
fina glaskulor i år...
I kväll har jag pyntat lite ytterligare här hemma. Det känns bra!
Fick lite nya idéer på Blomsterlandet igår när jag var där för att
köpa nya hyacinter. Så det blev lite inköp vad klart. =0)

Har fått frågan om receptet på kakan jag bakade i söndags.
Här kommer det:

Red Velvet Cake i långpanna.
3,5 dl socker
120 g smör
2 ägg
4 dl mjöl
4-5 msk kakao
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1,5 dl filmjölk
3 msk röd karamellfärg
3 tsk vaniljsocker
1 tsk ättika (jag tog 1 tsk vitvinsvinäger och det funkade)

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Vispa smör och socker med elvisp tills det är fluffigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget och vispa tills ägget är helt utblandat.
4. Bland de torra ingredienserna i en separat skål.
5. Blanda filmjölk, karamellfärg och ättika i en annan skål.
6. Varva försiktigt ned mjölblandningen och filblandningen i
smör/sockersmeten. Ca. ¼ av varje åt gången. Fortsätt att
varva tills allt är på plats.
7. Häll upp smeten i en långpanna täckt med bakplåtspapper.
Ca. 45x30 cm.
8. Grädda mitt i ugnen i 10-15 min.
9. Låt kakan svalna när den är klar.

Vaniljfrosting

60 g rumstempererat smör
100 g philadelphiaost
5 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker

Blanda ihop all ingredienser i en skål till en slät frosting
utan klumpar. Bred på den avsvalnade kakan. Dekorera
med ex.vis silverkulor. Skär i bitar.

Vill du göra cupcakes räcker smeten till ca. 20 st. 175 gr
i 15-20 min.

Första gången jag åt en Red Velvet Cupcake var på ett
av Magnoliabagerierna i New York i maj 2009. Fullkomligt
underbar! Jag har dock inte sett på Sex & The City
så jag var totalt ovetande om Magnolia tills jag helt spontant
klev in då jag såg det. Men tydligen förekommer det i serien.
 
Vad har ni gjort i kväll?
 

12 kommentarer:

Änglarum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Änglarum sa...

Hej! kakan ser så smaskig ut ;) jag spar receptet ;) hoppas allt är bra så här i Juletid..kramiz Jessica

Änglarnas hus sa...

Härlig julstämning i din gran!! Jag antar att herr randig är en katt??

Ha en bra dag!! Kram sanne

Snäckskalsdalen. sa...

Granen ser jättefin ut - som en Disneygran, väntar bara på att Piff o Puff ska titta ut. Kakan verkar helt ljuvlig, jag tror det blir en sån här! Tack för receptet. Agneta kram

Vardag och flärd sa...

Tack för receptet. Ska göra den och ta med på ett av julkalasen.
Önskar dig en riktigt God Jul!
Kram Eva

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vilken fin gran ni har, riktig Disneygran som Agneta skriver här ovan.

Tack för receptet!

Ha nu en riktigt GOD JUL med dina nära och kära!

Kraaam Jenny

Vita små hjärtan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vita små hjärtan sa...

God Jul Goa Du!
Kram Agnetha

Huset på landet sa...

Ser så gott ut!
Jag ösnkar dig och din familj en riktigt avkopplande och skön jul!

Kram, Nicole

Änglarnas hus sa...

God Jul

<3 Önskar jag dig och dina nära och kära! <3

Varma kramar ifrån Sanne!!

Puumuli sa...

Ha en riktigt god och fridfull julhelg!

Julkramar
Sari från Puumuli

STENLYCKA sa...

Må ögon gnistra och hjärtan värmas, en riktig GOD JUL till dig goa bloggvän!
Kram Raina