14 oktober 2010

Är det klokt?!

Man upphör aldrig att förvånas över folk! Till mormors
begravningsgudstjänst här i Göteborg fanns ju ett antal
vackra blomsteruppsättningar från släkt och vänner. Både
stora och lite mindre. Eftersom hon skall vila på kyrkogården
i den ort hon växte upp i Norra Bohuslän så bars blommorna
sen bara ut på kyrkogården till den kyrka som vi sa farväl till
henne i. Där stod de och lös upp i sin vrå.
Jag var där dagen efter och tittade på de fina uppsättningarna
lite bättre. Något for genom mitt huvud, att någon nog
saknades, men det var vagt och jag fick inte kläm på det.
Idag när jag pratade med min mamma så frågade hon om
en specifik bukett funnits kvar när jag var där. Kunde inte
påminna mig någon som stämde på beskrivningen. En nära
släkting till givaren, som också varit på kyrkogården dagen
efter, var orolig att den kanske inte ens kommit till kyrkan.
Men mamma hade den på foto så vi visste ju att den kommit
fram. Men hur kan någon stjäla ett sorgbinderi på en
kyrkogård???! Den var alltså borta inom ett dygn efter att
den placerats ut. Grr... Blir så himla upprörd!

                  Kram Fröken Tindra

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Man undrar vem som vågar göra något sånt, stjäla blommor på en grav! Så hemskt, man blir ju ledsen när man hör det här. Vi får hoppas att lilla mormor inte märkte det...
Stor kram
AnnaMaria

Monica sa...

Jag blir så ledsen när jag läser detta. Fattar INTE hur någon kan göra så....Ta en bukett från en grav....fattar inte! Helt otroligt fult gjort.
Hoppas att de blev ett fint avsked av din mormor. Kram

bakom berget sa...

Man tror ju knappt att det är sant. Man undrar ju hur man tänker, när man gör en sån sak!
Men blommorna var ju i tanken menade för din mormor och det var ju det viktigaste.
Ha det bra! Kram Åsa.

Jenny sa...

Hej Vännen!
Men vad hemskt! Det känns väldigt lågt att stjäla från någons grav!!
Ibland funderar jag på om det kan vara tex rådjur som rör sig på kyrkogårdarna o äter upp blommorna? Man vill ju inte gärna tro att människor gör så fula saker..fast tyvärr finns det ju dem som helt saknar skam i kroppen!

Sköt om dig och ha en trevlig helg!

Kraam Jenny

Snäckskalsdalen. sa...

Det är helt fruntansvärt otroligt. Agnetha med bloggen http://agnetha52.blogspot.com/ har haft ett liknande problem, någon har helt sonika tagit en blombukett från en anhörigs grav......det är väldigt svårt att förstå vad det är som händer.......
Kram

STENLYCKA sa...

Jag blir så ledsen när jag hör detta men vet att sådant förekommer.Har hänt stölder av kransar och blommor på våra kyrkogårdar här där jag bor.
Till en Alla Helgons helg för en del år sedan, det var när jag och min man var kyrkvärdar, när vi kom till kyrkan några timmar före gudstjänsten, så hade man förstört på gravarna, ljuslyktorna var sönder sparkade, kransarna låg slängda över allt på kyrkogården, man hade kasta ägg på kyrkdörren. Saken polisanmäldes och det visade sig att det var ungdomar som hade haft Halloweenfest natten innan och så gjorde de detta.
Fruktansvärt för alla som kom till kyrkan och besökte sina anhörigas gravar. Så konstiga saker händer och jag har väldigt svårt att förstå människor som själ och gör åverkan på kyrkogårdar. Det är för mig en helig plats.
Önskar dig och din familj allt gott!
Kram Raina

Black Iris sa...

Varför blir jag inte riktigt förvånad. Det finns så himmelens mycket konstiga människor som inte drar sig för nånting.
Upprörd är ett lindrigt ord för vad jag känner.

Kram Maidi

NinaH sa...

Känner med dig i sorgen efter din mormor!

Tyvärr blir jag inte förvånad över stölden! Hört - och själva drabbats av- en massa konstiga stölder! Men likafullt blir man illa berörd varenda gång! Hur kan de?!

Sari sa...

Ja, vad säger man.....? Helt... ofattbart...
Hur kan man ens komma på tanken? USCH!

Hoppas din helg också blir bra och att förkylningen inte blir värre. Det ser ut som om vi får en riktigt fin och solig dag, men det har varit kallt inatt.. Fortfarande ligger frosten kvar i skuggan... Har inte riktigt bestämt vad det blir denna dag. En sväng ut iallafall!
Ha det bra!
Kram Sari

Lilla Vrån sa...

Man blir helt förstummad...så tragiskt att inte ens respektera en sådan sak som att inte stjäla utanför en kyrka.
Min älskade mormor gick bort för nästan 2 år sedan, saknar henne enormt.
Men nu är det ju de glada minnena som kommer och inte lika ofta tårarna, så nog stämmer det att tiden läcker sina sår.
Tänker på dig!!
Kram/Carina