03 juli 2010

Wien - Schloss Schönbrunn

Hej Mina Vänner!!
Nu skall ni få se foton från ett helt otroligt ställe!
En av våra dagar i Wien tillbringade vi till stor del
Schönbrunn. Ett vackert slott med en underbar
park.
Här är framsidan av slottet. Stort var det!!

Sen promenerar vi i lugnt takt runt hörnet till höger.
Vackert!

Denna vy mötte oss när vi kommit in på baksidan
slottet!

Det var så maffigt så det var inte klokt! Gloriette
heter byggnaden på kullen.

Närmare foto på den tjusiga fontänen.

Här är vi nästan uppe vid Gloriette. Fantastisk utsikt!

Gloriette i egen hög person. Det tog andan ur mig.
Så vackert så det var inte klokt!

Det fanns även en djurpark på slottets marker. Där
fanns bl.a annat de här två ståtliga kompisarna. De
tittade så nyfiket på oss "stollar" utanför inhägnaden.

Här en annan invånare i parken. De är lustiga
djur, girafferna.

När vi kom fram till den söta lilla byggnad var
det inte svårt alls att tänka sig lunch under ett
av parasollen. Så blev det.  =0)

På väg ut ur djurparken kom denna sötnosen
spatserande. Har aldrig sett en vit påfågel förut.
Inte ens på bild!

Och så en sista kik på Gloriette! Hade kunnat stanna
hur länge som helst...

Efter flera timmar kring slottet gick vi en tur inomhus.
Man fick med sig en "pratlåda" att hålla mot örat och
lyssna på. Den beskrev varje rum, det ena pråligare än
det andra, som vi passerade. De hade kakelugnar som
eldades bakifrån för att de inte skulle sota ned i
rummen. Bara en sån sak! Kristallkronorna var helt
otroliga. Ja, det var mycket som var otroligt där inne.
Så roligt att se. Tänk att det finns kvar! Tyvärr fick man
inte fotografera inomhus. Snyft!
I kväll har jag bara njutit i fulla drag ute på altanen.
Mmm...

Ha nu en underbar helg i vackra vädret!!

9 kommentarer:

Barn och Pyssel sa...

Hej

Vilka fina bilder.
Ser att jag missade nått.
När jag var till Österrike.
Måste nog fara dit igen

Ha en underbar dag
Kram

Gugi sa...

Godmorgon! Tack för den fina rundturen i Wien! Det verkar vara en fin stad som är värd att besöka nångång. Ha det så bra i sommarvärmen!

Kram Gugi

Jenny sa...

Hej Vännen!
Vad kul att få se bilder från Wien! Vilket stoort slott!
En sån vacker vit påfågel, det har jag aldrig sett förut jag heller:)

Vad gott med cider o chips;)

Kraam Jenny

Maleviks Rosenträdgård sa...

OJ,,,,så vackert :)
Håkan

At Lily´s ♫♫♫♫♫ sa...

Så härligt att se bilder från Wien. Det är en stad som jag alltid velat besöka. Underbart slott! En vit påfågel! En sådan har jag aldrig sett förrut..
Ha det gott
Kram Lily

Hanna sa...

Underbara bilder.
kram
Hanna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Dom ser ju riktigt snälla ut tigrarna där, och en vit påfågel! Det har jag aldrig sett, är kanske en albino. Svärmor och svärfar har varit där och dom var helt lyriska, lätt och förstå ser sagolikt vackert ut.
Tack för en fin rundtur
Kramar
AnnaMaria

Lilla Lycksta sa...

Vilka fina bilder. Helt enormt att allt är så väl bevarat. Vit Påfågel har jag aldrig sett förut. Ha en fin ny sommarvecka.
Kram Camilla

Maggan sa...

http://vindsromantik.blogspot.com/

Hej
Tack för att du vill vara med i min utlottning av ett smycke.

Så fina bilder, och vilken trädgård...

Önskar dej Sköna Sommardagar
Kramar
/Maggan