13 maj 2010

Resefoton, del 5 - Jamaica.

Nu mina vänner är det dags för nästa anhalt på vår kryssning.
Tyvärr stoppade myndigheterna på Grand Cayman oss från
att komma i land av säkerhetsskäl (vi skulle kommit i land via
småbåtar, tenderboats) så vi fick tuffa vidare till nästa
destination: Montego Bay, Jamaica.

Den här vackra vyn mötte mig på balkongen efter frukost. Ser
ni molnen i dalen?

Lotsen har klättrat ombord på vårt fartyg och deras båt
lämnar oss. Jag vet inte om jag inbillade mig men det låg
en mysko doft i luften när vi närmade oss land...

Vi skulle samlas på teatern ombord inför dagens utvalda utflykt.
Vänner som gjort samma resa hade rått oss att åka på en
arrangerad utflykt istället för att åka taxi på egen hand som de
gjorde.

Äntligen på väg med buss till Negril Beach.

Många vackra vyer på vägen dit! Och solen var med oss.

Hmm... Denna "kiosken" hade lite, för mig, oväntade
varor i sitt utbud...

Efter 1,5 timme var vi då äntligen framme i vad vi tänkte skulle
vara rena paradiset. Iallafall enligt utflyktsbroschyren ombord...

Det visade sig att de kört oss till en Beach Club eller
vad jag skall kalla det.

Och inte bara oss utan ett antal bussar till med folk! Där
borta skulle vi ha legat med 10 cm mellan solsängarna,
skrålande musik och egen discjockey som vrålade ut att
om vi betalade ett visst antal dollar fick vi dricka hur
mycket vi ville fram till klockan fyra... Tror inte det va´?!
Vi gick som synes därifrån när invasionen började strax
efter vårt premiärbad. Suck!

Varje bit av stranden verkade höra till ett hotell eller en
bar. Och där gick vakter och kollade så att ingen som
inte hörde dit var där.. Vi satte oss lite diskret på ett
par solbäddar och när inget hänt efter tio minuter en
kvart åkte handdukarna fram och vi la oss ned.  =0) 
Fick backa in i skuggan under soltaket efter en stund.

Där låg jag och läste och tittade på denna vackra
vy. Värre ställen kan man tillbringa sin födelsedag
på!

På hemvägen blev vädret lite tråkigare men det
gjorde ju inte så himla mycket. Här några skolbarn
på väg hem från skolan. Guiden berättade att alla
barn bär skoluniform. Olika färger för olika skolor.


Många bodde i hus som inte var större än våra friggebodar.

Sen fanns det ju de som hade det bättre ställt...

Vi passerade en ort som jag tror hette Lucea. De
hade för längesen fått denna klocka skeppad till sig.
Det visade sig att den egentligen skulle till ön
St Lucia men de beslöt sig för att behålla den ändå...



Fler foton från när vi passerade Lucea.

Här ett daghem/förskola. Härliga färger!


Jamiaca är en väldigt grön ö. Vacker! Denna bevattnings-
anläggning undrar jag om den finns kvar sen socker-
plantagernas tid?

Hej då, Montego Bay!

Ha en skön kväll alla raringar där ute!


11 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tänk och vakna på morgonen och ha en egen balkong och spana lite från, så mysigt. Du har tagit många fina foton, man får en bra koll på hur det ser ut där. Låter jobbigt med stranden, disco och sprit när man badar och solar...kanske inte så bra. Men ni hittade bra ställe.
Jätteroligt och titta på dina bilder.
Ha en mysig kväll
Varm kram
AnnaMaria

Stjärnor & Champagne sa...

Hallåå vännen...Vad mycket fina bilder och det ser underbart ut. Jag vill också åka till den sidan. Bilderna som jag visar är precis min stil och inte din hihi men skulle vara sååå kul att se mera från ditt hem raring. Ha det gott/ Kramkram Anne

Jenny sa...

Hej Vännen!

Kul att få se bilder från ert stopp på Jamaica:)

Kraam Jenny

Anonym sa...

Härliga bilder från Jamaica!
Uhhhhh! Vad jobbigt med strand, disco och sprit!!! Man vill ju uppleva saker, inte bedövad och i ett rus...
Ha det gott
Kram Lily

Vårt lilla röda hus sa...

Tack för kommentaren på min blogg! Kul med nya besökare!
Tänk, Jamaica, det låter alldeles underbart. Nu har jag också varit där, tack för att jag fick följa med dig dit!!

Kram Eva-Mari

Syster Grön sa...

Hallå där!

Tack för kommentaren på min nya blogg! Så häröogt du verkar ha det på din resa, njut lite åt mig också!!!

Kraaam! / Kerstin

Zink & vita ting sa...

Vilka underbara bilder!
Mina stövlar blev inte bländvita efter puts men de duger gott till mig*ler*

Kram Mimmi

Huset vid ån sa...

Vilken resa! Underbara bilder, Tack för att jag fick drömma mig bort en stund.....Önskar dig en Trevlig helg! Kram Therese

Älskade pion sa...

Men sämre kan väll ha det eller.;) Underbara bilder. Må så gott. Kram Ulrika

Lilla Kullan ♥ sa...

Men åh, så underbart. Dit vill jag med. Jag har varit till Dominikanska Republiken och där var det också härligt.:-) Kram Stina

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej.
Åh,vad roligt att titta på dina resbilder,och se vad du berättar.
Man blir ju bara så sugen på att själv ge sej iväg:)
Kram Anette