07 december 2009

Nytt smakprov!

Tack, ni rara, för era komplimanger för det jag gjort! Det
värmer skall ni veta! Längre ner kommer receptet på Baileys-
tryffeln som ni önskat.


Men först idag är det dags att smaka på den halvt
misslyckade lakritsfudgen.


Var så goda! Vad tycker ni?  ;0)  Känner ni att jag haft
lite vit citron/limechoklad i chokladen runt?


Måste ju bara visa att mossan är på plats nu. Hi, hi...

Så var det dags för receptet ni ville ha:

BAILEYS-TRYFFEL
ca 50 stycken eller ca 60 st i ischokladformar

1 dl vispgrädde
150 gr mörk choklad i småbitar
0,5 dl florsocker
100 gr smör, rumstempererat
½ dl Baileys (eller whisky)
kakaopulver

Koka upp grädden. Lägg choklad och florsocker i en
bunke och slå över den kokande grädden under omrörning.
Rör till en helt slät smet. Rör i smör och sprit. Fyll en
spritspåse med smeten. (Jag tog en tvåliters plastpåse som
jag sen klippte av hörnet på.) Lägg i kyl att stelna. När
smeten börjar stelna spritsar man ut fem längder på
smörpapper. Låt sedan åter stelna i kylskåp. Dela varje
längd i tio bitar och rulla dem i kakao. Eller spritsa smeten
i ischokladformar, ca 60 stycken. Förvara kallt fram till
servering.
Hoppas att ni blir nöjda med resultatet!  =0)

Ha en fortsatt skön vecka!

9 kommentarer:

NinaH sa...

Mums! Igen!;-) Och tack för Baileys-fudge-receptet!!
Tihi... sicken tur mossan kom dit!...Hm...;-)

Stjärnor & Champagne sa...

Mååååste du läska mig sådär hihi. Här sitter jag en måndagkväll och har inget i skåpen, suck. Och det är ju då man är som mest sugen.
Hoppas att du mår bra...

Ha det gott vännen/ Kram Anne

Jenny sa...

Hej Vännen!
Såklart jag nämner din blogg, är ju här inne o kikar varje dag:)

Tack för receptet på Baileystryffeln, det måste jag prova! Läste upp receptet för sambon precis o han sken upp när han hörde att man kan ha whiskey i istället;) Han tycker Baileys är för sött, hihi!

Vad tråkigt att din Snuttan blev överkörd..min är i himlen sedan 2006..

ha det gott,

Kram Jenny

Krydda Livet sa...

Äsch jag som är så sugen på nåt gott och du läskas så där hihi. Hopplöst med detta sötsug som smyger sig på för jämnan. Det är ju inte lättare nu i juletid då det alltid bjuds på så mycket gott. Dricker glögg varje kväll nu hehe. Det är ju så gott.

Kram Josefin

Krydda Livet sa...

Och du... så fantastiskt fina julkort du har gjort. Du är jätteduktig. Gjorde mina färdiga igår.. ska lägga upp bilder. Kram igen :)

AkH sa...

Vilken fin blogg jag hittade till, kom hit för första gången nu! Tryffeln ser riktigt god ut,
får se ifall jag vågar ge mig på annat än vårt vanliga mandelmassegodis. Ha en skön dag!
Anna-Karin
hemochting

AkH sa...

Hej, Anna-Karin här igen. Jag menar fudgen...
Har aldrig vågat mig på detta själv.
Återkommer hit, har lagt in mig som följare!
Må gott!
Anna-Karin
hemochting

Kristall & Pynt sa...

Det verkar jättegott det får jag prova att göra.
Ha det gott
Kram Sofia

Njut i din trädgård sa...

Måste följa denna blogg så att jag inte missar dessa underbara recept!