17 juli 2009

Bakdags!

Vilken underbar dag jag haft! Jag har hunnit med
så mycket och det känns så härligt. Satt ute i solen
och bara kopplade av ett par timmar på förmiddagen.
Skönt!

Sen satte jag en deg. Vad skall det bli av den tro?!
Medan den jäste åkte jag till Posten och hämtade mitt
ersättningstyg från Panduro. Så nu har jag en massa
meter att göra av med. =0)
Är väldigt förtjust i mina bakdukar.

Efter andra jäsningen och pålagd vaniljkräm ser mina hemliga
skapelser ut så här.

Här får de fin färg i ugnen.

På med glasyr och kokos och de har blivit Norska Skolebröd!!
Så himla goda! Allra helst ljumma med något gott att dricka under
parasollen på altanen. =0) Vad gör man inte för mannen i sitt
liv?! Han är väldigt förtjust i just dessa bullar och på vår tur i
Norra Bohuslän hittade vi inga. Inte ens de två ställen vi vet
brukar ha hade några. Men nu klarar jag ju av att göra dem själv!
Och problemet med att vi skulle äta upp allt på egen hand löste
jag genom att skicka över några till svärmor. Resten åkte i frysen
oglacerade.
Satte mig sen i solen för att försöka att virka en mormorsruta.
Efter tre försök utan någon större succé gav jag upp. Drog upp
alltihopa. Fick inte till det snyggt helt enkelt. Fattar nog inte
virkbeskrivningar tillräckligt bra än… Men nu har jag i alla fall
provat som planerat och slipper undra över det. Får väl ta en
kurs hos min lilla rara Mamma! Eller hur, Mamma?! ;0)
På kvällen innan jag bänkade mig framför friidrotten (då hade
molnen dragit in över sta´n och jag kände att det var ok att gå
in...) fick jag för mig att äntligen prova att baka cupcakes.

Men skall de verkligen vara så här platta?!

Hallon- resp. citroncupcakes.

Lite väl lös glasyr på hallonvarianten.
De var goda men jag änner mig ändå bara så där nöjd
med dem. Resultatet blev lite B... Men nu har jag provat
det också! En sak mindre att fundera över. Och dessa åkte
också i frysen för vidare transport längre fram...
Något som jag däremot inte lyckades lösa i kväll var hur
man ”suddar” kanter på foton?! Vill ju ha dem så där
dimmiga i kanten. Ja, i alla fall vissa. Kanske måste man
ha Photoshop?! Det var bara att ge upp för denna gången.
Annars hade det här inlägget aldrig blivit av! =0)

Ha en skön helg!

13 kommentarer:

Mamma Millan sa...

hejsvejs,,,vad du bakar står i ..ser sååå gott ut såååå!Fina cupcakes...blir ju så sugen!Sör ställning;)

Sådana bullar brukar min mamma baka till påsk...kallar dem då ägg!! Så goda ju!!

De dimmiga kanterna gör jag i picnik...det var dottern som lärde mig..inte så haj på datorer..men gå ut på www.picnik.com o pröva...jättekul!Man kan göra massor av roliga saker...annars vet jag man kan göra i fotoshop med!

~~TREVLIG HELG~~
Kramelikram ♥ Mamma Millan

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Hej! Tack för en fin kommentar..
Vad gott det ser ut.. Blir sugen på att baka jag också, har dock inget kök än.. Men när köket är klart, då blir det baka av!
Hmm har försökt mig på att virka lite jag med, tycker att det var jättesvårt att få till dem jämna i början.. Är väl ingen expert heller för den delen =/
Ha en superfin dag! Kram/Kristina

hemma hos lilla mej sa...

Vilka fina cup cakes du har gjort.Jag blir så sugen ser så gott ut.Du är duktig du som bakar.Ha en trevlig helg kramizar ~~~~RITA~~~~.

Mamma Millan sa...

Hej sänder dig recept på frosting till cupcakes

*50 g smör
*60 g philadelphia ost
*4 dl florsocker

Vispas samman till vit krämig smet o spritsa på muffinsen.
Om man vill ha den smaksatt...så kan man blanda i vad som helsr...ex kako, oboy, bär,
vanilj,smäy chocklad..ja vad du vill.

Denna frostingen blir lite tjockare än vanlig glasyr..o gör att höjden på cupcakes blir högre!
Håll till godo:)

~~TREVLIG HELG~~
Kramsiar ♥ Millan

Kristall & Pynt sa...

Så gott det ser ut, vad duktig du är som bakar.
Ha det gott
Kram Sofia

Hanna sa...

Så gott det ser ut.
Hanna

Katta sa...

Men å så gott du bakat, dina cup cakes är jättefina. Jag gillar med diskhanddukar just den röda med rosor du har där är så fin. Kram Katta

Stjärnor & Champagne sa...

Hallå vännen....

Nu är jag tillbaka. Herregud vad man missar på alla bloggar och då har jag bara varit borta från bloggandet 1 vecka ungefär....Oj vad du har bakat. Dom vaniljbullarna är ju så goda.
Kram Anne

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Vilka härliga bakverk! Ser så gott ut!
Det där tyget var riktigt fint, får nog titta in till Panduro!
Ha det gott!
kram vännen!
nina

Huset vid ån sa...

Mums vad gott det ser ut...Riktiga "kondisbullar"!! Ha en bra söndag! Kram Therese

Vita små hjärtan sa...

Oj vad du bakar och står i! Å så gott allt ser ut!
Kram Agnetha

Rosor och hallonsnår sa...

Oh, vilka härliga bullar och cupcakes!! Ser riktigt, riktigt smarrigt ut.. Och bakdukarna, så söta! Var hittar man så fina? Ha en riktigt fin söndag, kram Kicki

Lina sa...

Nu blir jag sugen på att baka en massa gott!

Får nog göra min man glad och fylla upp frysen någon dag framöver...

Kram