27 mars 2009

Mer matlagning...

Idag fick jag, till mina stora glädje, tillåtelse att gå hem tidigare från
jobbet. Jag åkte rakt hem till köket och satte i gång! Oliverna ligger i
marinad och väntar på våra gäster i morgon. Inte för att jag äter
oliver själv men det vet jag att flera av gästerna gör och jag är på
mitt allra snällaste humör. ;0) Hoppas bara att de blir goda där de
ligger i olivolja, citronskal, vitlök, rosmarin och peppar!

Kunde inte låta bli att lägga upp två olika bilder på samma oliver...
Tyckte att de såg så läckra ut!

Här är det fläskfilé som ugnssteks med rosmarin för att sen hamna i en marinad med en massa ingredienser. Hela kylskåpet "stank" av kryddorna. Även om det egentligen doftade gott så åkte den ut på altanen i kylan ihop med den marinerade kycklingen. Vill ju inte att allt i kylskåpet skall smaka marinad sen!!

Pajdeg är gjord för den här goda pajen:

A:s kalla räkpaj

Pajdeg:

3,25 dl mjöl

100g margarin

1 dl kesella

Fyllning:

2 dl lätt creme fraiche

1 dl majonnäs

1 dl djupfrysta ärtor

1 dl finhackad purjolök

1 pkt crabfish (8 st) (även kräftstjärtar är gott!)

450g oskalade räkor

salt, peppar, vitlök

Garnering:

Räkor, dillstavar, citron- och gurkskivor

Pajen: Hacka ihop mjöl, matfett och kesella. Arbeta ihop till

en deg. Låt stå kallt ett par timmar eller över natten.

Fördela degen i en pajform och nagga botten. Grädda i 225 gr,

ca 15 min så att skalet får fin färg. Låt svalna.

Fyllningen:

Blanda creme fraiche, ärtor, purjo och majonnäs med lätt tinade

skivade crabfish. Skala rkorna och grovhacka lite mer än hälften

och blanda det i fyllningen. Smaka av med salt, peppar och lite

pressad vitlök. Lägg fyllningen i det kalla skalet. Garnera med

resterande hela räkor, dill, citron och gurka.

Pajen mår bara bra av att gotta till sig i kylen några timmar innan

den severas!

Inga kommentarer: