23 mars 2009

Förberedelserna har börjat!


Igår startade förberedelserna inför helgens kalas! Någon fyller
snart jämnt... Jag bakade små ostpajer. Vi provsmakade en och
den var inte alls dum. Det var första gången jag bakade det
receptet så det var ju bra att de fick godkänt. =0) Nu ligger de i
frysen och bara väntar på att bli uppätna!

Här är receptet:

Ostpajer
15 stycken

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör ellr margarin
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
ca 2 dl riven lagrad ost
1 msk vetemjöl
1 dl mjölk + 1 dl grädde eller 2 dl matlagn.grädde
3 ägg

Formar:
15 st metallformar à ca 0,5 dl.

Sätt ugnen på 225 grader.
Gör pajdegen. Rulla ut den till en längd och dela i
15 bitar. Tryck ut bitarna i formarna så att botten
och kanter blir täckta. Ställ dem kallt ca. 15 min.

Lägg ca. 1 msk riven ost i varje form. Vispa ut mjölet
i lite av mjölken eller grädden, tillsätt resten av vätskan
och äggen. Blanda till en jämn smet och fördela den i
formarna.

Grädda genast i mitten av ugnen tills äggstanningen
stelnat, 15-20 min. Fyllningen pöser upp men sjunker
ihop när den kallnar.

Pajerna kan gräddas i förväg och sen värmas i ugn,
ca 5 min i 150-175 grader. Serveras ljumma.

De går även bra att frysa.






1 kommentar:

Jenny sa...

Hej! De där pajerna ser jättegoda ut!
Tack för receptet, är det du som fyller år?? ;)

Kraam Jenny